Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde

De Eiffeltoren is van hout, toch?

De modellen zijn voorzien van brailleschrift zodat de leerlinge de trillingstijd en amplitude van geluidsgolven zelfstandig kan bepalen. Foto: Frank Toenders.

NTvN 90-05

Het meinummer is uit!

Dwergstelsels lijken belangrijke aanjagers van reï

Dwergstelsels lijken belangrijke aanjagers van reïonisatie heelal. Op de afbeelding is Pandora’s cluster te zien. Afbeelding: NASA, ESA, CSA, I. Labbe (Swinburne University of Technology), R. Bezanson (University of Pittsburgh), A. Pagan (STScI). CC BY 4.0 INT.

Vorige Volgende

Artikel

De Eiffeltoren is van hout, toch?

Gepubliceerd: 1 November 2016 11:10

Bij het vak natuurkunde leren leerlingen verklaren waarom de wereld die zij om hen heen zien, is zoals die is. Maar hoe gaat dat als een leerling zeer slecht of zelfs niets kan zien? Frank Toenders – recentelijk afgestudeerd als eerstegraads docent natuurkunde – onderzocht hoe lesmateriaal verbeterd kon worden voor blinde en slechtziende leerlingen. Dat deed hij in het kader van het vak Onderzoek van Onderwijs, onderdeel van de lerarenopleiding van de TU Eindhoven. Hierbij doet de student onderzoek naar een vak- of profieldidactisch onderwerp.

Tijdens mijn stage raakte ik in gesprek met een collega over haar ervaringen met het lesgeven aan een dove leerling. Ik stelde mezelf voor hoe mijn eigen natuurkundelessen eruit zouden zien met een dove leerling in de klas. En wellicht een nog grotere uitdaging: een blinde leerling. Uit een oriënterend gesprek met Visio – het expertisecentrum voor blinden en slechtzienden – volgde dat specifieke hulpmaterialen voor het vak natuurkunde niet voorhanden zijn. Dit inspireerde mij om te onderzoeken op welke manieren het lesmateriaal verbeterd kon worden voor leerlingen met een visuele beperking.

Auteur: Frank Toenders

Lees het volledige artikel in het novembernummer van het NTvN.