Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde

Heeft online doceren aan 135.000 studenten zin?

NTvN 90-05

Het meinummer is uit!

Dwergstelsels lijken belangrijke aanjagers van reï

Dwergstelsels lijken belangrijke aanjagers van reïonisatie heelal. Op de afbeelding is Pandora’s cluster te zien. Afbeelding: NASA, ESA, CSA, I. Labbe (Swinburne University of Technology), R. Bezanson (University of Pittsburgh), A. Pagan (STScI). CC BY 4.0 INT.

Vorige Volgende

Artikel

Heeft online doceren aan 135.000 studenten zin?

Gepubliceerd: 1 December 2015 14:00

De nieuwe vormen van online onderwijs die de laatste jaren zijn geïntroduceerd, hebben voor de nodige reuring gezorgd in de diverse media. Het ene kamp roept dat online onderwijs een revolutie is die het klassieke onderwijssysteem bedreigt en een andere groep beweert dat de Massive Open Online Courses (MOOCs) een mislukte hype zijn. Een dergelijke zwart-wit-discussie gaat voorbij aan de daadwerkelijke praktische mogelijkheden van online onderwijs. In mijn visie is online onderwijs noch de heilige graal, noch een bedreiging voor conventioneel onderwijs. Online onderwijs is een nieuw complementair middel, dat, als het verstandig en doelgericht wordt gebruikt, het onderwijs ondersteunt, verbetert en nieuwe mogelijkheden schept, net zoals online technologieën dit in vele andere sectoren al lang gedaan hebben. In deze bijdrage wil ik het praktische belang van online onderwijs uitleggen aan de hand van mijn ervaringen met de DelftX Solar Energy MOOC. 

Auteur: Arno Smets. 

Lees het volledige artikel in het decembernummer van het NTvN.