Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde

Een moleculaire blik op schilderijen

Rembrandt Harmenszoon van Rijn, Schutters van wijk II onder leiding van kapitein Frans Banninck Cocq, beter bekend als de Nachtwacht, 1642.

NTvN 90-10

Het oktobernummer is uit!

De Einsteinfontein

In Leiden is een nieuw gedenkteken voor Albert Einstein te vinden: een fontein waarin water beweegt zoals licht in een zwart gat. Vincent Icke vertelt in het oktobernummer over dit bijzondere project.

Vorige Volgende

Artikel

Een moleculaire blik op schilderijen

Gepubliceerd: 1 July 2019 10:45

Het ontrafelen van de chemische en fysische processen die ertoe kunnen leiden dat een schilderij verandert of beschadigd raakt is een ingewikkelde opgave. Met de ontwikkeling van geschikte modelsystemen en de toepassing van geavanceerde spectroscopische analysetechnieken krijgen we echter steeds beter inzicht in de moleculaire wereld onder het verfoppervlak.

Auteur: Joen Hermans

In de Nederlandse musea is een enorme hoeveelheid indrukwekkende schilderkunst te ontdekken. Naast bewondering voor de compositie, de techniek of de historie van een werk kan een schilderij ook een groot aantal natuurwetenschappelijke vragen oproepen. Waar komt bijvoorbeeld de kleur en de structuur van een schilderij vandaan? Heeft het kunstwerk er altijd zo uitgezien of is er door de jaren heen iets veranderd? Als we Rembrandt mee zouden kunnen nemen naar de Eregalerij in het Rijksmuseum anno 2019, zou hij dan schrikken bij het zien van zijn Nachtwacht? En wanneer dat schilderij schoongemaakt of gerestaureerd wordt, komt dat de levensduur alleen maar ten goede, of lopen we ook het risico dat we op de lange termijn de veroudering verergeren of nieuwe problemen veroorzaken? Een groeiend aantal onderzoekers in Nederland houdt zich bezig met dit soort vragen.

Lees het volledige artikel in het julinummer van het NTvN.