Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde

Circulariteit door het vrijmaken en sorteren van materialen uit afval

Flakes van een Roemeense plasticrecyclinginstallatie.

NTvN 90-03

Het maartnummer is uit!

Helderheid over (de toekomst van) de Hyperloop

Ergens tussen de dromen van futuristisch vervoer en de harde realiteit van natuurkundige wetten bevindt zich de Hyperloop. Lees er alles over in een artikel in het maartnummer.

Vorige Volgende

Artikel

Circulariteit door het vrijmaken en sorteren van materialen uit afval

Gepubliceerd: 1 August 2023 15:06

Afval kan strategisch, energetisch en milieutechnisch een interessante bron zijn, als het met weinig energie of vervuiling weer tot bruikbare materialen wordt opgewerkt. Het bestaat echter uit duizenden verschillende materialen die op sterk verschillende schalen met elkaar gemengd en verbonden zijn: zelfs de meest moderne recyclingprocessen zijn technisch-economisch niet bij benadering in staat om al die materialen weer zuiver op te leveren. Een conceptuele analyse van een voorbeeld uit de recycling van plastics laat zien dat de oplossing voor dit technisch-economische probleem uit de natuurkunde en de in­for­ma­tie­tech­no­lo­gie kan komen. Het geeft een beeld hoe we in de (verre) toekomst goedkope en zuivere grondstoffen op maat kunnen maken uit ons dagelijks afval.

Auteur: Peter Rem

De biosfeer is bijna perfect circulair: levende wezens recyclen materialen zoals eiwitten en DNA bijna volledig en met behoud van kwaliteit, terwijl ze, de mens uitgezonderd, ook nog lokaal winkelen en weinig energie verspillen. Het lukt daarentegen niet om onze nieuwe auto’s te bouwen uit de materialen van de auto’s die nu afgedankt worden. Daar zijn twee fundamenteel verschillende redenen voor. De wereldbevolking groeit, wordt welvarender en gebruikt producten met een steeds veranderende materiaalsamenstelling. De gemiddeld zestien jaar oude auto’s die nu afgedankt worden komen uit een tijd waarin er minder auto’s rondreden en bevatten daarom te weinig materialen om er al onze nieuwe auto’s van te maken. Een relatief nieuw materiaal als lithium komt er praktisch helemaal niet in voor. De tweede reden dat circulariteit zoals in de natuur nu niet mogelijk is, is technisch-economisch van aard: recyclingtechnologieën zijn niet in staat om alle materialen uit een autowrak volledig en in hun oorspronkelijke kwaliteit terug te winnen. Het goede nieuws is dat het totale gebruik van grondstoffen in welvarende regio’s als Europa stabiliseert en verwacht wordt dat de rest van de wereld zal volgen. Innovatie zal recyclingtechnologieën steeds krachtiger maken. Circulariteit via recycling van afval lijkt dus langzamerhand dichterbij te komen. Maar kan het economisch en hoe ziet het recyclingproces van de toekomst er dan uit?

Lees het volledige artikel in het augustusnummer of bekijk hieronder de pdf.