Artikel
Lestafette
Gepubliceerd: 1 January 2024 13:00
Freek Pols beschrijft de vraagstukken die opgelost moeten worden bij een onderwijsgeoriënteerde carrière op de universiteit.
Op de (Nederlandse) universiteiten is er meer en meer aandacht voor de mogelijkheid om binnen de universitaire wereld carrière te maken met een focus op onderwijs. Je zou niet alleen als ultieme carrièrestap hoogleraar moeten kunnen worden met langdurig uitmuntend onderzoek, maar ook door een uitstekende staat van dienst in onderwijs. Dat is althans de gedachte, en de wens (zie: www.nwo.nl/erkennen-en-waarderen). Maar hoe ziet dat er dan in de praktijk uit? Welke criteria moeten en kunnen er worden gehanteerd om een volgende carrièrestap positief te beoordelen? En hoe bewijs je dan dat er aan die criteria voldaan is? Er wordt hard nagedacht over antwoorden op zulke vragen. Zo zijn er op onze universiteit (TU Delft) (on)regelmatig bijeenkomsten waarin de verschillende mogelijke antwoorden besproken worden. Daarbij valt een discussie over de ervaren problematiek door degenen die een onderwijscarrière ambiëren natuurlijk niet te vermijden. Ik zet graag uiteen wat er gaande is.
Lees het volledige artikel in het januarinummer of klik hier.