Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde

Elektrische auto’s stoten vier keer minder CO2 uit

Foto: Unsplash - CHUTTERSNAP

NTvN 90-04

Het aprilnummer is uit!

Zwaartekrachtgolfdetector LISA

De Europese Ruimtevaartorganisatie ESA heeft groen licht gegeven voor de lancering van de zwaartekrachtgolfdetector LISA. Lees meer over deze detector in het aprilnummer. Credits: ESA–C.Carreau.

Vorige Volgende

Artikel

Elektrische auto’s stoten vier keer minder CO2 uit

Gepubliceerd: 1 March 2024 13:00

Je leest vaak dat de CO2-uitstoot van elektrische auto’s nauwelijks onderdoet voor die van brandstofauto’s. Auke Hoekstra rekent al jaren voor dat elektrische auto’s in werkelijkheid circa 75% minder CO2 uitstoten en dat het uiteindelijk richting nul kan. In dit artikel licht hij dit toe aan de hand van de zes meest gemaakte fouten bij het maken van deze vergelijking.

Auteur: Auke Hoekstra

De telefoon gaat. Een nummer uit Engeland. Ik neem op. “Hallo, ik ben een journalist van de Guardian, spreek ik met Auke Hoekstra, “debunker in chief” van onzinverhalen over elektrische auto’s?” Ik zucht zachtjes en antwoord: “Hallo. Ik ben eigenlijk programmadirecteur van NEON research aan de Technische Universiteit Eindhoven en daarnaast maak ik agent-based digital-twins om de energietransitie te versnellen. Maar het klopt dat ik die bijnaam heb op sociale media. Wat kan ik voor u doen?”

Dit soort gesprekken heb ik met grote regelmaat en vaak gaat het daarbij om de CO2-uitstoot van elektrische auto’s versus die van auto’s met een verbrandingsmotor. Een van de bekendste aanvaringen is de geschiedenis ingegaan als #AstonGate omdat bleek dat een zogenaamd onafhankelijk rapport dat de voordelen van elektrische auto’s in twijfel trok geschreven was door de vrouw van de pr-manager van Aston Martin. (De pr-manager bleek de echte schrijver en de CEO van Aston Martin bood zijn excuses aan.) Ook had ik vele aanvaringen met Hans Werner Sinn, een voorname economiehoogleraar uit Duitsland die elektrische auto’s onzin vindt. Oh, en laatst moest ik Rowan Atkinson verbeteren omdat hij een opiniestuk met ontkrachte feiten over elektrische auto’s publiceerde. Intussen heb ik tientallen keren met dit bijltje gehakt en mijn pinned X (voorheen Twitter) thread geeft een completer overzicht. Ik maakte er zelfs YouTube-filmpjes over met de Universiteit van Nederland en werkte mee aan een online tool van Transport & Environment maar de verwarring blijft maar de kop opsteken. Op het ogenblik is het onderwerp weer zeer actueel omdat conservatieve media en de Conservatieve Partij in Engeland het in twijfel trekken van de voordelen van elektrische auto’s tot onderdeel van de verkiezingsstrijd hebben gemaakt.

Maar genoeg achtergrond. Dit is een tijdschrift voor natuurkunde. Dus wat zijn de fundamentele inhoudelijke zaken waar deze verwarring uit voortkomt? Ik schreef daar een artikel over voor het tijdschrift Joule, waarin ik de verwarring terugvoer op zes basisfouten die ik hier kort langs wil lopen.

Lees het volledige artikel in het maartnummer of klik hier.